Nuffnang Adds

Friday 13 July 2012

Jogging-Pastikan keselamatan anda terjamin.

Walaupun bulan Ramadhan hampir menjelang,kite ni asyik risaukan berat badan yang kian bertambah. Ade aje alasan untuk malas bersenam. Makan,tak pulak malas kan. Kihkihkihkih....Sauna dah ada...tapi malas dok dalam sauna tu pulak. Alasan,tak tahan panas. Nak buat senaman ringan pun,gitu2 aje. Pemalas tahap siput kan...Petang tadi,masa ronda2 cari laksa,kite singgah kt satu tempat yang boleh dikatakan best la juga. Port laksa tu berhadapan sebuah padang permainan dan padang bola. Gerai laksa tu berada di kaki lima je pun. Angin sepoi2 bahasa gitu. Bila cuaca redup,ramai pula abang2 datang main bola serta family bawak anak datang main kt playground tu. So dari meja kite,nampak la semua2 view tu. Pastu ada juga orang dok jogging2 keliling padang. Tibe2 kite terfikir,kenapa kite tak jogging je sekeliling kawasan rumah kite tu? 

Tapi memandangkan pelbagai kes jenayah yang makin menjadi2 takkira di mana sahaja sekarang ni buat kite fikir banyak kali untuk jogging sebab di kawasan rumah kite takde kawasan taman atau padang untuk jogging seperti di situ (alasan malas jogging...Kihkihkih). Kalau jogging di kawasan yang lengang,sorang2 pulak tu,possibility nak kena samun,culik,rogol dan sebagainya adalah tinggi. Imaginasi yang menyeramkan mula bermain2 difikiran. Bagaimana nak pertahankan diri ketika disamun atau cubaan merogol. Kite hanya terfikir yang martial art is important. Tapi kalau tengah2 cuak gitu,sempat ke nak buka kuda2 kan...Kite rasa,masa jogging,kite :



1. Hanya bawa kunci rumah dan sedikit duit. Tak perlu bawa purse/wallet. Mobile phone pun kalau boleh jangan bawa. Sebab itu la yang akan dicari oleh penjenayah nanti. Bawa la sekeping duit RM10 atau RM5 je. If jogging jauh skit,bawa ID card skali. Pendek kata,bawak yang penting2 je. Tinggalkan barang berharga kat umah.

2. Bawa wisel. Kecik dan ringan. Masukkan dalam poket atau gantung kat leher. In case kalau apa2 jadi,kite tak larat nk jerit. Kalau jerit pun,kuat mana la sangat kan. So,bole la tiup wisel kuat2 supaya semua orang bagi perhatian. Ada pepper spray pun ok....

3. Jangan pakai earphone untuk dengar lagu semasa berjogging. Tak payah nak budget cool sangat masa jogging. Nanti tak dengar apa yang sedang hampiri anda dari belakang. Entah orang ke,anjing ke... Nak dengar lagu,balik umah nanti ehhh.... 

4. Jogging di tempat yang ramai orang turut berjogging sama. Pilih waktu yang sesuai. Jangan la jogging awal subuh gelap2 hari atau dah masuk waktu maghrib.

5. Pakai pakaian yang terang supaya orang sedari atau perasan kehadiran anda. Kalau apa2 jadi,dari jauh orang leh datang kasi bantuan.

6. Beritahu pada ahli keluarga atau rakan di mana anda akan berjogging. Sekurang2nya mereka tahu di mana anda berada. Jika perlu,bawa bersama2 ahli keluarga atau teman2 rapat anda.. Dapat la juga beriadah dan menjaga kesihatan bersama2.

Ape2 pun,bersenam adalah baik untuk kesihatan. Sayangi la diri anda.

No comments:

Post a Comment