Nuffnang Adds

Monday 23 July 2012

Studio Perfileman

Industri perfileman telah lama bertapak sejak di Malaysia bermula era 60an hingga sekarang. Pelbagai genre filem dihasilkan demi memenuhi selera peminat filem tempatan. Walaupun masih ada peminat2 setia filem tempatan,kite dapat melihat ianya hanya tertumpu pada sesetengah golongan sahaja. Dan pengusaha atau producer atau pengarah filem,adakalanya gagal menyampai intipati filem dengan berkesan. Kite tak pasti sama ada penulis skrip yang gagal,atau sebaliknya. Mereka ini bukanlah tidak berbakat. Hebat2 belaka tapi kite yakin yang mereka ini kurang pendedahan. Kite ni bukan la pandai sangat tentang perfileman ini. Cuma memberi pendapat sebagai penonton. Mana la tahu kalau2 ia boleh digunapakai...Hehehehe.

Kite pasti yang ramai di luar sana penggemar filem2 dari Hollywood,Bollywood,filem2 dari Hong Kong dan juga dari Korea. Filem2 mereka ini berjaya mewujudkan satu trend yang menjadi ikutan. Ini termasuklah jalan cerita,fesyen,kesan khas dan lakonan yang berkesan. Kepakaran dari segi kesan khas juga menakjubkan. Ini boleh di ambil kira dan diadaptasikan ke dalam industri perfileman kita. Tak perlu lagi dapatkan perkhidmatan pakar dari luar negara kecuali bila ia betul2 diperlukan. Kita boleh cungkil bakat tempatan dalam bidang rekaan kostum dan prop, dan juga make-up artis yang menggunakan teknik yang lebih menonjol,berbeza dan terkini supaya ia lebih nampak real. Jika ada kekurangan,kita masih boleh hantar mereka untuk training dan ikuti pengajian diluar negara bagi mendalami kepakaran masing2 termasuk lah kepakaran dari segi kesan khas. Takde la nampak fake sangatkan bila ada melibatkan kesan 3D,bunyi dan sebagainya. Ia mungkin nampak remeh tapi sebenarnya mereka ini la yang menjadikan satu2 filem itu nampak real,menyentuh perasaan dan berbaloi untuk ditonton di pawagam,selain jalan cerita dan juga lakonan yang berkesan.








Satu lagi yang kite lihat ialah para pelakon yang hanya bersandarkan rupa yang cantik atau kacak sedangkan lakonan tidak seberapa. Tidak semua yang cantik atau kacak berbakat. Boleh katakan pelakon2 sekarang hanya menuntut glamour berbanding menjadikan dunia lakonan ini sebagai periuk nasi atau career. Lakonan hanya sekadar melepaskan batuk di tangga. Alangkah bagusnya andai para pelakon ini menghadiri kelas lakonan tambahan bagi menambah ilmu di dada. Tidak mustahil juga bagi mereka ini untuk menghadiri kelas bahasa asing seperti Bahasa Inggeris,Perancis,Mandarin and etc,tarian,nyanyian,seni pertahanan diri dan sebagainya bagi melebarkan sayap mereka ke tahap antarabangsa sekaligus  menjadikan mereka serba boleh. Jangan la tertumpu pada industri tempatan sahaja. Sekurang2nya kita boleh berbangga dengan selebriti tempatan yang berjaya berlakon di luar negara, selain Dato Michalle Yeoh. Pada penulis skrip,diharap mereka ini dapat lah membuat kajian terperinci terlebih dahulu daripada menghidangkan cerita yang hanya berkisar pada perkara yang sama. Penonton kadang kala jemu bila dihidangkan dengan cerita2 "biasa". Study dan buat cerita yang benar2 buat penonton teruja dan ternanti2. Yang penting,ia sentiasa diingati. BUkan setakat nak meraih rating dan imbuhan sahaja. Casting perlu dilakukan bagi mendapatkan pelakon yang benar2 bersesuaian. Jangan hanya pointing finger berdasarkan rupa dan reputasi lepas. Tak semua pelakon baik, mampu membawa pelbagai watak dengan berkesan tanpa memberi impak yang dibuat2 atau mengada2 kerana penonton akan membayangkan dan menilai pelakon yang membawa watak tersebut dengan watak2 yang pernah dibawa oleh pelakon tersebut. Pelakon yang hebat,sudah pasti akan membuatkan penonton berasa dia adalah orang yang berlainan.

Mungkin ada di antara mereka ini betul2 berbakat dan berkebolehan. Tapi peluang tidak ada berdasarkan sikap pilih kasih,mentaliti kaki bodek dan bermusim. Kesian juga mengenangkan nasib mereka. Kite teringat pada satu ketika,kite pernah melalui satu kawasan perkilangan di Petaling Jaya dimana terdapat beberapa kilang yang telah ditutup. Bangunan yang besar dibiarkan rosak begitu sahaja. Terlintas di fikiran kite,kenapa bangunan ini dibiar rosak begitu sahaja sedangkan ia boleh dibaiki,dinaiktaraf dan dimajukan sebagai studio bagi filem2 pelbagai skala. Pelbagai aksi boleh dirakamkan di situ tanpa mengganggu kawasan yang terpelihara dan lalulintas. Segala kepakaran boleh dipraktikkan di sini termasuk lah seni pembinaan model2 bangunan untuk set pengambaran,kesan khas dan sebagainya. Ini dapat membantu pengarah2 filem dan juga producer filem untuk menjimatkan kos. Ini juga baik untuk pengarah2 muda yang baru bertapak atau pelajar2 industri hiburan menimba ilmu tanpa perlu bergantung pada stesen2 televisyen. Mungkin studio ini diuruskan oleh satu badan profesional bagi menjaga keselamatan peralatan dan pengurusan studio berkenaan. Perkhidmatan sewa boleh dikenakan namun,biarlah ia bersesuaian.

Industri hiburan tanahair memang kecil. Semakin hari semakin semakin ramai bakat2 baru muncul sehinggakan ia menjadi tepu dan artis2 terdahulu tenggelam tanpa berita. Maka terhasil lah artis2 yang join MLM dan juga politik bagi menampung kehidupan. Itu belum lagi bab dengki mendengki,sihir menyihir,umpat mengumpat dan sebagainya. Bila sentiasa duduk dalam kelompok yang sama je,mula la nak jemu dan rasa meluat. Tak leh lebih sikit. Pastu mula la timbul cerita yang tidak elok.Hidup ini umpama roda. Kejap di atas dan kejap di bawah. Kite sekarang,dah rasa tak seronok nak pergi wayang untuk tonton filem Melayu kerana bimbang ia tidak berbaloi pada wang ringgit. Lebih baik tunggu ia masuk Astro First je.

Akhir kata,andai ada yang terasa dengan artikel ini,kite mohon maaf kerana kite hanya memberi pandangan secara individu. Have a nice day.

No comments:

Post a Comment