Nuffnang Adds

Monday 16 July 2012

Kasut Kaki Terikat or Bout Feet Shoes


Kite dapat tau yang kawan baik kite akan tukar kerja dan akan mula bekerja di Melaka mulai bulan depan. Syioookkkknye sebab kite suka gi Melaka. Suasananya lain dari negeri2 lain. Negeri Melaka kan kaya dengan sejarah dan penuh dengan muzium2 yang boleh kita lawati. Teringat kite dulu masa melawat satu muzium di mana kite tertarik dengan satu kasut yang dipanggil Bound Feet Shoes. Mmg unik sebab ia berasal dari negara China. Mari kita sama2 lihat asal usul kasut ini.

Kaki terikat kasut atau kaki terikat amalan pada asalnya diperkenalkan di China, didakwa oleh gundik maharaja tetapi mula hilang sekitar 1915 kerana ia telah diharamkan pada tahun 1911.
Ia adalah maksud sebenar untuk "kecantikan" kaki teratai. Adakah anda percaya bahawa dengan melihat wanita yang mempunyai kaki terikat kecil kasut mempunyai kesan erotik kepada lelaki?

Kite rasa ia mungkin benar kerana sepanjang China feudal sebagai wanita yang subur dan mereka bagaikan terpenjara" di dalam rumah mereka sendiri. Masa hanya akan "dibebaskan" hanya pada hari perkahwinan mereka.

Sebagai pengantin perempuan, mereka ditutup sepenuhnya dengan pakaian pengantin yang dihuraikan termasuk kepala dan muka; hanya sebahagian kaki akan  kelihatan! Sudah pasti pengantin perempuan akan berdiri di barisan hadapan! Oleh itu, kite rasa itulah satu-satunya "topik hangat" yang anda boleh berbangga atau bercakap mengenai kecantikan pengantin perempuan pada ketika itu.







Dengan berlalunya masa, trend kemudiannya menjadi popular dan ia telah merebak ke bahagian-bahagian lain di dunia yang dibawa oleh peniaga-peniaga Cina termasuklah negeri Melaka. Ia menjadi kebanggaan warisan dan kemuliaan serta terikat kuat hingga berakar umbi di kalangan keluarga yang kaya dan berkuasa di Melaka. Ia adalah kecantikan wanita yang hanya boleh dibanggakan dan hanya orang2 kaya sahaja boleh mempunyai kaki yang terikat.

Pada zaman dahulu, tiket untuk kaya dan kemasyhuran(yang berkahwin dengan keluarga yang berstatus tinggi) ialah dengan menjadikan kaki  kecil atau dipanggil "Cute Lotus Feet".  Pada hari perkahwinan,keluarga pengantin lelaki akan memeriksa kaki pengantin perempuan.Ibu mertua akan menyelak jubah pengantin perempuan. Jika kakinya lebih daripada 4 inci, dia akan menghempaskan kain yang diselak sebagai tanda untuk menunjukkan penghinaan atau tidak setuju. Kemudian, dia hanya akan meninggalkan majlis perkahwinan di hadapan tetamu majlis dan membiarkan keluarga pengantin perempuan menanggung malu.

Perkara ini atau tradisi ini dilakukan  adalah  untuk mengekalkan status quo di kalangan keluarga yang kaya dan berkuasa di Melaka. Difahami bahawa isteri-isteri yang kaya adalah  tuan besar dan mereka tidak akan melakukan apa-apa tugas yang mengotorkan tangan mereka di dalam rumah. Oleh itu, perempuan yang mempunyai kaki yang besar iaitu kaki normal telah dikatakan sebagai pembawa malu kepada keluarga suami . Meraka hanya layak menjadi pembantu rumah.


Proses mengikat kaki ini bermula sejak kecil sekitar usia 3-4 tahun. Ibu bapa akan mengikat kaki anak kecil sedikit mereka dengan sehelai kain kira-kira 20 kaki (6 meter) panjang. Semua jari-jari kaki akan bengkok ke dalam, kecuali ibu jari. Kemudian,sebuah batu besar akan diletakkan di atas kaki atas kanak-kanak kecil untuk menghancurkan sendi atau tulang yang membentuk kaki normal. Kite tidak boleh bayangkan bagaimana budak sekecil itu boleh menahan sakit.

Proses ini akan berlangsung selama beberapa tahun. Walaupun selepas tulang telah patah, kaki tersebut akan dibalut siang dan malam dengan kain yang tebal. Ini adalah untuk mengelakkan kaki daripada kembali terbentuk menjadi normal semula. Balutan hanya akan dibuka apabila kaki dibasuh dengan "min fan" iaitu sejenis ubat Cina. Selepas itu mereka akan dibalut sekali lagi. Begitu la prosesnya sehingga ia sempurna terbentuk menjadi Cute Lotus Feet.


No comments:

Post a Comment