Nuffnang Adds

Thursday 12 July 2012

Orang Tamak Selalu Ruuuuuuggiiiiii.....

Ini kisah masa kite skolah dulu. Masa tu baru Form 1. Kite ni tinggal di kawasan perumahan di mana orang2nye 1Malaysia. Hormat menghormati antara satu sama lain. Masa arwah mak kite ade,slalu bagi kuih-muih bila raya atau kasi buah2 mcm durian dan manggis bila musim buah pd jiran2 termasuk pada jiran2 kaum Cina dan India. Bila turn diorg,diorg kasi la pulak. Selalu yang kitorang dapat,buah jambu batu tanpa biji dari jiran berbangsa Cina yang ada kebun jambu. Walaupun rupanya tak cantik dan berkedut2,tapi rasanya best dan harganya mahal kalau beli. Kawasan perumahan kite ni kecik je. Mostly yang melayu pun,kerja cikgu cikgi. Termasuk la kawan kite yang sorang ni. Anak cikgu juga. Namanye Yusran tapi kami panggil Yeop je. Kami sekelas dan sebaya. Kira geng la. Dia ni suka memancing. Sama mcm bapa dia. Bapa kite tak suka memancing. Bapa kite suka menjala. So,kawasan tempat kite tinggal ni berdekatan dengan lombong. Tanah lombong yang luas ni,ditebus guna oleh jiran2 berbangsa cina ni untuk buat kebun sayur dan jambu batu. Dan di situ terdapat satu kolam air yang agak besar. Port orang suka memancing termasuk la kawan2 aku. Memandangkan bapa kite ni tak suka memancing,so takde la kekili. Kawan2 kite smua ada sorang satu. Ada yang pinjam bapa diorang punya dan ada yang sanggup beli  sendiri asalkan ada kekili. Kite ni just suka ikut je la since dah takde kekili. Ikut majoriti. The more is merrier.

Satu hari,kami di pakat2 la untuk memancing pada waktu petang. Si Yeop ni memang dah ready dengan umpan cacing dia. So dia la tukang supply umpan pd kawan2 yang lain. Kite pun tak tahu la mana dia dapat umpan cacing yang gemuk2 belaka. Bila sampai kt lombong itu,semua pulun pasang umpan dan ambik port yang best2. Kite ni yang tak tahu apa2,ikut bontot si Yeop ni la. Memandangkan ia nampak menarik,kite ckp kt Yeop ni yang kite pn nak kekili juga. Dia kata kekili dah takde. Tapi dia ni kreatif. Dia carikan kite tin susu kosong yang ada kt sekitar lombong tu. Once dia dapat,dia tebuk dan pasangkan tali tangsi,sekali dengan mata kail dan pelampung merah. Kemudian dia lilit2 tali tangsi tu pd tin. Dia kasi kt kite dan dia cakap yang kite dah leh start memancing. Kite ni lak,geli nak pegang cacing yang masih hidup. Tak gamak nak cucuk cacing tu pada mata kail. Last2 si Yeop ni la yang buatkan semua untuk kite. Begitu la prihatinnye seorang kawan. Takde la nak enjoy sorang2 kan... Dah siap semua,kite campakkan la mata kail tu. Memandangkan takde batu ladung,memang tak leh gi jauh la. Campak pun,still kat tebing2 je. Kawan2 lain juat gelakkan kite sebab umpan diorang semua jauh ke tengah lombong. Tunggu punya tunggu punya tunggu,ikan sekor pun tak lekat. Tak berselera kot tengok umpan cacing. Huhuhuhu



Disebabkan lama menunggu,kami ambil keputusan nak tinggalkan kekili dan pancing tin kite tu sebentar dan berjalan2 sekitar lombong pasir yang berbukit2.. Kite sendal pancing tin kite dengan batu besar supaya tak dilarikan ikan kalau umpan dipagut ikan. Lombong pasir tu memang dipenuhi kebun sayur dan jambu. Selama kami bermain2 di sekitar lombong tu,tak pernah pun nak terlintas nak masuk kebun2 jambu tu. Entah macam mana,hari tu kami gatal kaki nak masuk ke salah satu kebun jambu yang ada. Bila petang,tuan punya kebun memang tak ade. Mungkin balik berehat atau balik makan. Depan mata kami terlihat bungkusan suratkhabar membaluti buah jambu. Tiap pokok,begitu banyak bungkusan suratkhabar menandakan buah lebat. Kami jadi tak tentu arah. Memandangkan kite ni penakut,maklum le tak penah buat jahat atau mencuri,so kite berdiri dekat2 dengan laluan masuk tadi manakala kawan2 lain dh menghilang di celah2 pokok2 jambu di tengah kebun. Kite just hampiri pokok paling dekat dan selak bungkusan tersebut. Mak aiiii!!! Besar2 dan gemuk2 buah jambu itu. Kite jadi geram dan petik satu buah. Tamak mula merasuki diri. Kite mula petik satu,satu dan satu hingga tak muat tangan. Kedengaran kawan2 lain gelak2 seronok. Kite lak start gendong buah jambu gunakan baju sebab seronok dapat ambil jambu free. Lepas itu,dengar seorang rakan menjerit-jerit memanggil kami semua. Kami segera meluru ke arahnya. Dia menjerit keseronokan bila dia jumpa bahagian pokok2 jambu tanpa biji. Yang kami kutip tadi,semuanya jambu berbiji. Kite lihat semua kawan2 kite gendong buah dengan baju. Sama macam kite juga. 



Bila semua dapat tau yang kami berada di bahagian pokok jambu tanpa biji,kami mula lepaskan jambu berbiji ke tanah dan mula memetik buah jambu batu tanpa biji. Semua gendong menggunakan baju. Sorang2 jadi tamak termasuk kite yang mula2 tadi takut.. Sedang asyik leka memetik buah,kite terdengar suara menderam. Yang penting,ia bukan manusia. Kedengaran ia hanya berdekatan tempat kami memetik buah. Elok saje kite menoeh ke arah suara deraman itu,kelihatan anjing hitam besar setinggi pinggang kite sedang menderam marah ke arah kami lalu mula menyalak dan mengejar. Kami menjerit ketakutan dan bertempiaran lari. Buah jambu yang dikendong,semuanya berciciran dan bertaburan. Setelah berjaya menyelamatkan diri,kami berkumpul di tempat kami memancing tadi. Kite lihat,tiada seorang pun membawa buah jambu yang dirembat di kebun jambu tadi. Lepas itu kami ketawa berdekah2 dan mengutuk aksi rakan2 semasa aktiviti merembat dan melarikan diri. Padan muka semua orang....Tamak lagi. Kan dah rugi.

Kemudian,kami memeriksa umpan pancing masing2. Semua orang tidak mendapat hasil kecuali kite. Kite dapat ikan tilapia sebesar dua tapak tangan. Kite keseronokan ketawa memandangkan kawan2 lain tidak dapat apa2. Tapi ikan tu kite kasi pada Yeop sebab mak kite tak makan ikan dari lombong. Heheheeh...Sekian.

No comments:

Post a Comment